Recension: Fifty Shades of Grey: A XXX Adaptation (2012)

Fifty-Shades-of-Grey-A-XXX-Adaptation-DVD-Omslag

Okej detta var väl inte helt oväntat, en porrversion av Fifty Shades of Grey, eller? Men där den officiella filmen är glödhet nu 2015, så släpptes den mer hårdkokta porrversionen redan 2012.

Fifty Shades of Grey: A XXX Adaptation” startar med att Grey (Ryan Driller) möter Anastasia Steele (Allie Haze) för första gången i sitt kontor för en intervju, detta precis som i boken. Även om man inte viker ut allt i boken så är denna film redan från start väldigt trogen sin förlaga.

Likt officiella filmen så är huvudgrejen med denna historia att hitta rätt bland alla skådespelare. Man kanske inte träffade helt rätt med Jamie Dornan men absolut med Dakota Johnson som lyckas övertyga och leverera. Är det bättre här? Nja, det är ju ändå porrskådisar vi snackar om och de är väl inte kända för att leverera på karaktärsplanet om jag säger så. Men det sagt så fungerar Ryan Driller som Grey och Allie Haze som Steele i varje fall hyfsat. Driller lyckas stundtals överföra Greys självsäkerhet och egenskapen att få som han vill på ett hyfsat sätt. Orden ligger rätt i munnen och mer så när det kommer till sexscenerna. Haze är likt Johnson långt bättre på att tolka Steele karaktären och lyckas faktiskt förmedla känslan av att hon är sårbar och skör och totalt förtrollad av Greys personlighet och sexualitet, men ändå stark nog att stå på egna ben. Denna duo lyckas faktiskt skapa mer kemi mellan varandra än vad Dornan och Johnson lyckas med, när det kommer till sexscenerna vill säga. De lyckas faktiskt stanna i sina karaktärer och mellan dem så blir aldrig sexscenerna vad vi är vana att se i en ordinär porrfilm. Även här lyckas man följa boken på ett bra sätt.

Där sexet i den officiella filmen gjorde många besviken så kommer de här få sina fantasier uppfyllda med råge. Okej det är en porrfilm och det är en lång sådan också så här har man tagit sig friheten att lägga till sexscener som inte finns med i boken och då utspelar de sig mellan Anastasias rumskamarat Kate Kavenaugh (Alexis Ford) och Christians bror Elliot (Johnny Castle).

Här gör även Lisa Ann ett bra jobb som Mrs. Robinson, en karaktär som bara nämns i den officiella filmen, men här ger Grey en rejäl omgång och en inte allt för trevlig attityd mot Steele. Här ser vi även Jaslene Jade som Leila.

Sedan kommer vi så till boken/filmens kärna, BDSM, och likt all kritik som riktats mot porträttringen av detta i bok såväl som i filmen så existerar även det problemet här. Det är helt enkelt inte så här det är och går till och är du strikt inom BDSM så kommer du även hata hur det visas här – man är ju trots allt trogen boken. Men har du ingen kunskap inom ämnet så kommer du lockas av de scener man visar här och på köpet kanske du blir intresserad av att ta reda på hur det egentligen fungerar.

Så hur är då egentligen denna film? Det är helt klart en porrfilm, det går bara inte komma förbi det. Men som sådan fungerar den bättre än medlet och det i sig är ju inte illa. Som ett komplement till originalfilmen fungerar denna riktigt bra och visar vad du annars måste fantisera om. Är detta då en bra film? Nej det är det inte men å andra sidan är varken boken eller den officiella filmen bra heller så på så sätt står de alla tre på samma ben!

Originaltitel: Fifty Shades Of Grey: A XXX Adaptation
Språk:
Engelska